Hírek : A 4 terepmotoros versenyág |
A 4 terepmotoros versenyág
2005.09.01. 22:10
A 4 terepmotoros verrsenyág leírása.
A 4 terepmotoros versenyág rövid leírása
Cross: Zárt körpályán, elõre meghatározott ideig tartó terepverseny. A pályával kapcsolatos követelmény, hogy mindenhol legálabb 5m szeles kell hogy legyen, nem lehetnek benne az átlagosnál nehezebben teljesíthetõ (netán egyes versenyzõk részére teljesíthetetlen) szakaszok. A pálya tréningezhetõ. A versenyzõk a hivatalos edzéseken elért edzésidõk alapján felállított sorrendben választhatnak rajthelyet. A rajt: járó motorral, a rajtjelre mindenki egyszerre. A futamgyõztes: Aki a meghatározott versenyidõ (20-40 perc) +2 kör letelte után az elsõnek érkezik be a célba. Két futam van. A verseny gyõztese a két futam legtöbb pontot szerzett versenyzõje.
Endurocross: Zárt körpályán 2 óra idõtartamú verseny. A versenypálya a crosspályától annyiban tér el, hogy tartalmaz enduros jellegû szakaszokat de 200m-enként elõzési lehetõséget kell biztosítani. A pálya útvonala nem tréningezhetõ, a verseny elõtti felvezetõkörben kerül bemutatásra. A rajt, mint a crossnál egyszerre történik, csak itt álló (nem üzemelõ motor) motorral. A verseny ideje alatt az enduro szabályai adottak a szerelésre, és tankolásra. A gyõztes, a második óra végen legtöbb kört megtett elsõnek befutó versenyzõ.
Enduro: Hosszútávu megbizhatosági terepverseny. Két napos verseny. A versenyzõk számára a pálya titkos nem tréningezhetõ. A verseny hossza napi ~200-350 km. A versenytáv szakaszokra (Etapokra) van osztva. Az etapok hossza változó lehet. Követelmény, hogy 80 km-enként tankolási lehetõséget kell biztosítani, ami lehet benzinkút, vagy az etapok végén levõ idöellenörzö állomás. Az ismeretlen etapokat a versenyzõknek elõre meghatározott idõ alatt kell teljesíteni. Kesesert, vagy sietésért útvonal hibapont (minden megkezdett percért 60) jár. Az etapokon a tájékozodáshoz jelek vannak kihelyezve. Ezeket kell követni. Általában 3 etap alkot egy kört, melynek hossza 65-75 km. Így napi 3-4 kör teszi ki a versenytávot. Percenként általában 2-3 versenyzõ indul. Az etapok végen blokkolt (menetlevélre bejegyzett) idõ a következõ etap rajtideje. Egy körben általában 2 mértszakasz található (special szakasz, vagy crosspálya), ahol 0.01 sec pontossággal merik a mértszakaszon eltöltött idõt. 0.01 sec. =0.01 hibapont. A mértszakaszok szalagozva vannak, nincs szükség fokozott figyelemre a szakaszon való tájékozodáshoz (Ugy kell menni, ahogy a csövön kifér). Mivel a mert szakaszok sem tréningezhetõk az elsõ nap elsõ körében nincs idõmérés (ismerkedés a szakasszal). Az etapokon az idõellenörzõ állom rajtszámot, stb..A gépátvétel végen a felniket, a motorblokkot, vázat, hangtompítót, és a lámpát megjelölik, mert ezek az alkatrészek a verseny végéig nem cserélhetõk. Az alkatrészek megjelölése után a gép egy zárt parkolóba kerül, ahol már senki sem nyúlhat hozzá. A versenyzõ a rajtideje elõtt 10 perccel kihozhatja a motorját, de be nem indíthatja, csak a rajtjelre. Ekkor 1 perce van rá, hogy a gyári indító berendezéssel üzembe helyezze. Ha nem sikerül 20 technikai hibapontot kap (utánna már betolhatja, szerelheti, stb.). A verseny teljes idõtartama alatt, csak a versenyzõ nyúlhat a motorjához, csak õ végezhet szerelést javítást rajta. Az állomásokon kívül a versenyzõ csak a saját maga által magával vitt alkatrészeket, és szerszámokat használhatja. Idegen segítség elfogadása is kizárást jelenthet. Tehát a versenyzõ csak saját magara számíthat. Az elsõ nap végén a motorok az utolsó idõellenörzõ után, azonnal a Parc Ferme-be kerülnek (elõtte ellenõrzik a megjelölt alkatrészeket), és másnapig tilos a javítás. A második nap reggelen elõröl kezdõdik minden, azaz a versenyzõnek 10 perce van a gép felkészítésére a rajtjelig (beindítás nélkül). A napokat külön értékelik. Egy napot az nyer akinek a legkevesebb hibapontja van (útvonal+technikai+mértszakasz). A két nap összegzett eredményéböl állapitják meg a gyõztest.
Tereprally: Mint az autós rally, csak nincs "mitfárer", és a versenyzõ a kormányon elhelyezett távolságmérö, és itiner alapján tájékozodik. Több a terepes szakasz, mint a sima rallynál, de itt az idegen segítség elfogadott. A tereprally extrém példája a Párizs-Dakar.
|